Múzeum­pedagógia

A középkori szárnyasoltárokra és szakrális tárgyakra ma már egész más szemmel nézünk, mint a középkorban. A táblaképeken csupa olyan történettel találkozunk, amelyeket ma már nem ismerünk széles körűen. Tele vannak jelképekkel, amelyeket ma már nem tudunk olyan könnyen értelmezni, mint azok, akik évszázadokkal ezelőtt látták őket.

A vallás szerepe, a vallásosság jelentősége mára ugyanis teljesen átalakult. Miért lehet fontos egy 15. századi szakrális tárgy megismerése? Van-e aktualitása számunkra, vallásosságtól függetlenül?

Ha a művészetre gondolunk, mindenképpen aktuális. Minden olyan vallás, amely évszázadokon át meghatározó szerepet játszott a világ egy részén, megkerülhetetlen a kultúrában. A vallások történetei, hagyományai és szimbólumrendszere a mai napig hat a művészetekre. Ez a hatás nagyon sokféle lehet, ezért nagyon izgalmas.

Imre Mariann Szent Cecília-installációja a szakrális művészet kortárs darabjaként is értelmezhető. Az alkotó gondolkodásában és munkáiban fontos szerepet kap a vallás és a filozófia.

A Szent Cecília-installáció megalkotását egy 17. századi barokk műalkotás, Stefano Maderno márványszobra ihlette, amely Szent Cecíliát ábrázolja abban a testhelyzetben, ahogy a szentet megtalálták a szarkofágja felnyitásakor.

A földön egy betonmunkát láthatunk, egy test formáját, melynek felületét növényi indákat idéző mintázat borítja, a mennyezetre függesztve pedig egy plexiobjektet. A betont és a plexit vékony, szinte áttetsző cérnaszálak kötik össze. A függőleges cérnaszálakon középtájon lévő csomórendszerből rajzolódik ki a harmadik test, Szent Cecília lelke, szellemalakja, a halált túlélő szent égi teste.

Érdemes elmerülni a részletekben: a betonban, amelynek erezetei behálózzák az egész testet, a szemmagasságban létrehozott újabb alak légiességében. Figyeljük meg alaposan a műalkotást! Vajon mire utalhat, amit látunk? A test és a lélek kettősségére, vagy éppen a szétválaszthatatlanságára? Egyáltalán mit gondolunk erről a kérdésről? Hatással van-e a mű értelmezésére a saját világképünk? Ismersz-e olyan művészeti alkotást, amely Imre Mariann installációjához hasonlóan kortárs művész vagy szerző műve, de egy korábbi műalkotás inspirálta?

Kisszebenről